Egyéb érdekességek...rólam

2010. november 25., csütörtök

Darázsfészek



Tudom, hogy sok blogtársam elkészítette már a darázsfészket, de annyira megkívántam, amikor láttam a TV-ben a Stahl - féle verziót, hogy rögtön ki kellett próbálnom. De jó, hogy így tettem. Az összes kelt tészta közül, amit eddig életem során ettem, ez a legeslegfinomabb! A kelt tészták KIRÁLYNŐJE!!!!! A töltelék és a tészta aránya tökéletes, az íze kellemesen diós, citromos, vaníliás és rumos, és annyira, de annyira foszlós, hogy csak úgy olvad az ember szájában. Tartalmasabb leves mellé ebédre, akár reggelire, uzsonnára egy pohár tej mellé is el tudom képzelni. Szerintem langyosan a legfinomabb!

Stahl Judit receptjét annyiban egészítettem ki, hogy a tésztába tettem 10 dkg Graham-lisztet, a töltelékbe szórtam egy kis rumba áztatott mazsolát és egy csipet fahéjat. Aki még esetleg nem készítette volna el, annak mindenképpen ajánlom!!!




Hozzávalók:


a tésztához:
  • 10 dkg vaj
  • 3,5 dl tej
  • 2,5 dkg friss élesztő
  • 40 dkg sima liszt
  • 10 dkg Graham - liszt
  • 6 dkg cukor (házi vaníliás cukor vagy méz)
  • 1 csipet só
  • 2 tojássárgája

a tál kikenéséhez:

  • 2 ek. olvasztott vaj (vagy olaj)

a nyújtáshoz:

  • kevés finomliszt

a töltelékhez:

  • 15 dkg darált dió
  • 2 ek. olvasztott, langyos vaj
  • 15 dkg cukor (házi vaníliás cukor vagy méz)
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 kk őrölt fahéj
  • 1 kk vanília-kivonat
  • 1 marék mazsola + 1/4 dl rum + 1/4 dl víz

a mártogatáshoz:

  •  5 dkg olvasztott, kihűlt vaj

a locsoláshoz:
  • 1 dl tej
  • 5 dkg cukor (házi vaníliás cukor vagy méz)
  • 1/4 dl rum




Elkészítése:


1. A tésztához a vajat megolvasztjuk és meglangyosítjuk a lisztet és 1 dl tejet: mindezt a mikrohullámú sütőben a legegyszerűbb elvégezni. 

2. A vajat kihűtjük. A tejhez hozzáadunk egy csipet cukor (én mézet tettem), belekeverjük az élesztőt, és félretesszük, hogy felhabosodjon.

3. A lisztet egy nagy tálban összekeverjük a cukorral (mézzel) és a sóval.

4. A felhabosodott élesztőt, a maradék tejet, a kihűlt, olvadt vajat és a tojássárgájákat  hozzáadjuk a cukros-sós liszthez.

5. A kézi robotgépbe tésztadagasztó karokat illesztünk, és jó 8 perc alatt kidolgozzuk vele a
tésztát.

6. A tésztát meghempergetjük egy másik, olvasztott vajjal kikent tálban, a tetejére finoman folpackot nyomunk, és éjszakára betesszük a hűtőbe kelni.




7. A töltelékhez a diót mérsékelt tűzön kevergetve illatosra pirítjuk egy száraz, nagy serpenyőben. Ha kihűlt, a cukorral együtt durvára őröljük, majd hozzákeverjük a puha vajat, a citrom reszelt héját, az őrölt fahéjat és a vanília-kivonatot.Ha nem használjuk rögtön, 1 napig hűtőben tartjuk, másnap villámgyorsan meglágyítjuk mikrohullámú sütőben, és átkeverjük, hogy kenhető állagú legyen.

8. A mazsolát a vízzel és a rummal felfőztem, félretettem, hogy kihűljön, majd lecsepegtettem és hozzákevertem a diós töltelékhez.

9. Miután a tészta megkelt, kivajazunk és zsemlemorzsával behintünk egy 24 cm átmérőjű kapcsos tortaformát (én 26 cm-eset használtam). Ha ezen a napon tervezzük megsütni, a sütőt előmelegítjük 200 fokra (gázsütőn 6-os fokozat).

10. A tésztát pár mozdulattal átgyúrjuk, és lisztes deszkán, lisztezett nyújtófával 1 cm vékony, kb. 40x50 cm-es téglalapra nyújtjuk. Megkenjük a töltelékkel, majd felcsavarjuk és 3 cm vastag szeletekre vágjuk.

11. A szeletek felét egy pillanatra olvasztott vajba mártunk, és vágott felükkel vízszintesen, hogy látszódjon rajtuk a csigavonal, beleteszünk a tortaformába. Ezután megint jön a többi, azokat is vajba mártjuk, és ráfektetjük az előzőek tetejére. Amennyiben nem sütjük meg rögtön a süteményt, folpackba csomagolva 1 hétre mélyhűtőbe tehetjük. Az ebéd előtti este átköltöztetjük a hűtőbe, másnap délelőttre felolvad.

12. A sütés 50-55 percig tart 200 fokra (gázsütőn 6-os fokozat) előmelegített sütőben. 20 perc után mérsékeljük a hőfokot 175 fokra (gázsütőnél 4-es fokozat), és amennyiben további 20 perc után a sütemény túlságosan pirulna, alufóliával letakarva süssük tovább.

13. Még azon forrón, ahogy kivettük a sütőből, meg kell locsolni rumos-cukros tejjel. Ehhez a cukrot mérsékelt tűzön felolvasztjuk a tejben, és hozzáöntjük a rumot. Ha a sütemény magába szippantotta és langyosra hűlt, tálalhatunk.

Megjegyzés: 6-8 adag lesz belőle.

14 megjegyzés:

  1. Szia!
    NA ezt ha este hazajöttem összeállítom. Valahogy szorítok helyet a hűtőben, mert a mézes tészta eléggé elfoglalja a helyet. Jól néz ki és a diós minden formában jöhet.

    VálaszTörlés
  2. Chriesi! Köszi!:)

    Vali! :-D Én is betuszkoltam valahogy a hűtőbe, mert annyira megtetszett. Sokszor kelesztem éjjel a kelt tésztát, szerintem úgy sokkal finomabb, és egy kis könnyebbség, hogy délelőtt már csak formázni és sütni kell. Hamarabb meg van az ebéd! Írj majd, hogy sikerült! :))

    Egycsipet! Nagyon köszi, aranyos vagy! :))

    VálaszTörlés
  3. Azt hiszem itt az ideje , hogy megsüssem . Nagyon guszta :) !

    VálaszTörlés
  4. Tücsök! Helyes, helyes, tessék rászánni magad! Isteni!! :))

    VálaszTörlés
  5. Fela! Sok szeretettel köszöntelek nálam! :))

    VálaszTörlés
  6. Na ezt jól ide tetted elém!:) Nagyon tetszik, ügyi vagy!

    VálaszTörlés
  7. nagyon szep es milyen fini is lehet, imadom a kelt tesztat :)

    VálaszTörlés
  8. A vaj és a hosszú hideg kelesztés jót tesz a kelt tésztáknak, nekem is ez a tapasztalatom.
    Puhák, foszlósak lesznek a tészták.
    Gyönyörű lett a tied is!:-)

    VálaszTörlés
  9. Gyönyörű!
    Még nem csináltam darázsfészket, de nagyon meghoztad a kedvem! Itt érzem az illatát :)

    VálaszTörlés
  10. Felháborítóak a képeid :-DDD Legalábbis este fél 10-kor ilyeneket nézegetnem, hát nem vagyok normális :-)))

    Fantasztikus lett!

    VálaszTörlés
  11. Gyönyörű lett, imádom nagy kedvencem, minden hónapban megsütöm :)

    VálaszTörlés